به بلاگ ارقام سیستم خوش آمدید

در این قسمت می توانید مقالات مرتبط با آموزش حسابداری، و همچنین آموزش نرم افزار حسابداری ارقام سیستم را مطالعه بفرمایید

پست فوری:
تعریف مالیات عملکرد و تکلیفی


مالیات عملکرد:

مالیات عملکرد مربوط به مالیات شرکت است که در پایان دوره مالیاتی و مالی با ارائه اظهارنامه مالیاتی این مبحث بررسی می شود و براساس سود و زیانی که برای شرکت حاصل شده است برمبنای آن مالیات را محاسبه و پرداخت می کند.

به طور خلاصه بعد از آنکه صورتحساب سود و زیان شرکت تنظیم گردید باید به میزان 25% رقم سود خالص شرکت به عنوان مالیات عملکرد محاسبه و ثبت شود.

ثبت ذخیره مالیات بردرآمد در پایان سال:

در پایان سال مالی با توجه به سود و زیان سال جاری نسبت به شناسایی مالیات و ذخیره گیری آن بایستی اقدام نمائیم و ثبت های حسابداری مربوطه را در دفاتر حسابداری خود صادر نمائیم:


بعد از صدور برگ تشخیص و قطعی شدن مالیات :

بعد از اینکه رسیدگی مالیاتی به پایان رسید و برگ تشخیص قطعی توسط سازمان امور مالیاتی  برای شما صادر گردید می بایست  نسبت به صدور ثبت های حسابداری زیر در دفاتر حسابداری خود اقدام نمائید


هنگام پرداخت مالیات قطعی:

بعد از اینکه برگ تشخیص قطعی مالیات برای شما صادر گردید می بایست  نسبت به ثبت سند حسابداری به شرح زیر در دفاتر حسابداری خود اقدام نمائید:



حالا اگر مبلغ مالیات قطعی بیش از مالیات ابرازی باشد ، ثبت حسابداری زیر باید صادر گردد:



حالا اگر مبلغ مالیات قطعی کمتر از مالیات ابرازی باشد ، ثبت زیر را باید صادر گردد:


مالیات تکلیفی :

مالیات تکلیفی مالیات شرکت نیست اما باید  توسط شرکت از اشخاص حقیقی و حقوقی که برای شرکت  خدمت یا فعالیتی را انجام می دهند  گرفته شود و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت شود و عدم ارائه مالیات تکلیفی جرائمی را  برای مودی در پی خواهد داشت.
مالیات تکلیفی ، مالیات شرکت  نیست بلکه مالیات دیگران است بابت درآمدهایی که از طریق شرکت کسب می کنند ما مالیات را می گیریم و به رسم امانت نزد خود نگه می داریم و در قالب فرم ها و لیست هایی که از طرف سازمان امور مالیاتی ارائه می شود ، به سازمان ارائه می کنیم.

مالیات تکلیفی انواع مختلفی دارد که به شرح ذیل می باشد:


 ماده53،تبصره9) مالیات تکلیفی اجاره املاک) 1-

مواد85و86 اصلاحی )مالیات تکلیفی حقوق)  2-

ماده102 )مالیات تکلیفی مضاربه)3- 

ماده103 )مالیات تکلیفی حق الوکاله) 4-

ماده104 )مالیات تکلیفی حق الزحمه ها) 5-

ماده107 )مالیات تکلیفی اشخاص حقوقی خارجی وموسسات مقیم خارج) 6-

ماده109)مالیات تکلیفی موسسات بیمه)7- 

ماده116 )تکلیف مدیران تصفیه اشخاص حقوقی) 8-

ماده118 )مسئولیت آخرین مدیران شخص حقوقی ومدیران تصفیه وضامن ها) 9-

ماده123 )مالیات تکلیفی منافع بلاعوض اموال) 10-

ماده143 )مالیات تکلیفی نقل وانتقال سهام) 11-

مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد دو نوع مالیاتی هستند که شما به عنوان یک  حسابدار می بایستی با تعریف ، نحوه محاسبه و اخذ آنها به سازمان امور مالیاتی آشنایی کافی داشته باشید.مالیات تکلیفی عموما در ازای،  دریافت یک سری خدمات و با یک درصد مشخص کسر و در پایان هر ماه به حساب سازمان امور مالیاتی واریز و در نهایت کپی فیش واریزی به پرداخت کننده تحویل داده می شود

تذکر مهم :،در صورتی که شما خدمتی را دریافت نموده باشید و مالیات تکلیفی آنرا کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز ننمائید در زمان رسیدگی مالیاتی،مبلغ آن برای شما محاسبه شده و مالیات مربوطه به همراه جریمه از شما اخذ خواهد شد

مالیات تکلیفی قسمتی از مالیات بر درآمد اشخاص است که تکلیف کسر و پرداخت آن طبق احکام قانونی مربوطه، در برخی منابع مالیات بر درآمد، به عهده پرداخت کنندگان وجوه می باشد

در قانون جدید، مالیات تکلیفی شامل جه اشخاصی می شود و برای جه اشخاصی حذف شده ؟


ماده ۸6 ق م م : پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق مقررات ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان ماده(۸۵) این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعدحقوق و میزان آن را  به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه های بعد فقط تغییرات را صورت دهند.
تبصره- پرداختهایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی باشند،با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التدریس، حق التحقیق و حق پژوهش پرداخت می کنند، بدون رعایت معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد (۱۰%) می باشد.
کارفرمایان موظفند درموقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلقه را کسر و ظرف مدت تعیین شده در ماده(۸۶) این قانون با اعلام مشخصات دریافت کنندگان مطابق فرم نمونه اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و درصورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه های متعلق خواهند بود.

در قانون جدید مالیات های مستقیم که از سال ۹۵ لازم الاجرا می باشد ماده ۱۰۴ مشهور به مالیات تکلیفی (۳درصد) به طور کامل حذف شد.که این هم حتماً خبر خوبی برای پیمانکاران خواهد بود.

  • یکشنبه / 22 مهر 1397 / 15:47
  • دسته بندی: آموزش های رایگان حسابداری
  • نویسنده: زینب صالحی

استفاده از مطالب سایت اینترنتی ارقام سیستم فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

logo-samandehi

ارقام سیستم

ارقام سیستم این اعتقاد را دارد که به مشتریانش به هیچ وجه به دید مشتری نگاه نکند بلکه آنها را شریک تجاری خود برای گسترش و ارتقاء شرکت و نرم افزار بداند. گروه ما همواره تلاش می کند به کمک شما شرکای تجاری گرامی نرم افزاری درخور شأن و شخصیت شما بزرگان تولید کند و همیشه آن را با بالاترین امکانات روز دنیا بروز و قابل استفاده برای اکثریت نیاز بازار نگه دارد. نرم افزار ارقام سیستم با عنوان نرم افزاری هوشمند، زبان زد صنایع مختلف است و فقط دلیل این سخن را دریافت درخـواسـت های حـرفه ایی در صــنایع بزرگ مـی دانیم و اگـر شـما نیاز خود را در امکانات نرم افزار ارقام سیستم پس از بررسی مشاهده نکردید می توانید این نیاز را درخواست دهید تا پس از تجزیه و تحلیل اولیه توسط تحلیل گران صاحب نظر ارقام سیستم بررسی شود تا در ورژن های بعدی نرم افزار پیاده سازی شود

argham
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت نرم افزاری ارقام سیستم (ارقام سیستم آسیا) می باشد